Lisette Schumacher

Mijn werk gaat over de perceptie van ruimtes. Van jongs af aan scan ik hoe de sfeer is in de ruimte die ik binnenstap. Veel mensen doen dit automatisch en onbewust. Ik let er bewust op waardoor de sfeer zijn weerslag heeft op mij. Ik positioneer mezelf zo in een ruimte, dat ik me er veilig voel en overzicht kan houden.
De schilderijen zijn als poorten, openingen en kieren, als een deur naar een andere realiteit. Dit zijn de fysieke uitgangen naar het vergankelijke. In de schilderijen lijken de ruimtes leeg, er is echter meer aanwezig dan men visueel kan waarnemen. De beelden ontstaan uit herinnering, als nabeelden van het spirituele. Ik herschep de ruimtes waarin mijn indrukken leiden tot nieuwe beelden. Door gebruik te maken van materialen als pigment en katoen worden mijn mentale ruimtes concreet.

Geschreven over Schumacher’s werk:
“Via een proces van onderzoek naar inhoudelijke thematiek en figuratie, beweegt het werk van Lisette Schumacher zich naar abstractie en weer terug. Ook het gebaar in haar werk gaat van klein – in geconcentreerde tekeningen – naar groot – in landschappen met zwarte inkt – en weer terug naar de huidige meer ingetogen schilderwerken. Suggesties van ruimtes in abstractie werken als poorten naar concrete herinnering en roepen de ervaring van mentale ruimte op.

Een intensief proces van echt studeren op het eigen werk en de werkprocessen daarin karakteriseert Schumacher als kunstenaar. Zij ontwikkelde een eigen beeldtaal, die transparant en gelaagd is en steeds nieuwe beetjes informatie onthuld. Spaarzaam en precies met kleur en beweging, in afwisseling van zachte streek en heldere lijn, om tot goed gebalanceerde beelden te komen, die de toeschouwer tot langer kijken uitnodigen. De toeschouwer verblijft zo in haar mentale ruimten.”

K. Arink juli 2014

Toelichting expositiewerk GLOW
Het wedstrijdthema 'Licht' is deels verwant aan mijn persoonlijk onderzoek. Mijn werk gaat over mijn perceptie in ruimtes. De aan- of afwezigheid van licht speelt hierin een belangrijke rol. Door dit te thematiseren kan licht misschien een nog grotere rol gaan spelen binnen mijn gekozen thema of mij zelfs op een dieper spoor brengen. Door een langere periode te werken met dit thema daag ik mezelf verder uit, zeker omdat dit in wedstrijdverband is. Naar aanleiding van de wedstrijd is er een serie aan het ontstaan van schilderijen die allemaal 'licht' als uitgangspunt hebben. De serie heet 'Lucidus' wat Latijns is voor 'schitterend' of 'schijnend'. Voor deze serie maak ik gebruik van pigmenten die de kleurtonen van licht het meeste benaderen. Hierbij heb ik gekeken naar de 19e eeuwse schilderijen van het Hollands Impressionisme. In deze werken van bijvoorbeeld Paul Gabriël, Johan Jongkind en Hendrik Mesdag zijn de beroemde Hollandse luchten zichtbaar.
In de schilderijen van deze Hollandse meesters spelen natuur en licht de hoofdrol: luchten gevuld met wolken waar het licht prachtig doorheen schijnt.

Het schilderij uit de serie Lucidus dat ik heb uitgekozen om in te zenden voor de Foederer Talent Award heeft een groot formaat van 160 x 100 cm met een staand kader. Dit werk gemaakt met pastel, houtskool en olieverf gloeit van binnen uit. Het schilderij lijkt licht te geven. De roze tinten en het gele kleurengamma tonen warm en vormen samen een abstract geheel dat transparantie suggereert. Dit beeld doet je afvragen wat er zich afspeelt achter de stroken waar het licht doorheen straalt.

Mijn persoonlijke website: www.lisetteschumacher.nl